سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا روزه‏دار که از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره نبرد ، و بسا بر پا ایستاده که از ایستادن جز بیدارى و رنج برى نخورد . خوشا خواب زیرکان و خوشا روزه گشادن آنان . [نهج البلاغه]
شنبه 87 بهمن 12 , ساعت 3:17 عصر

در بیان حق زن و شوهر بر یکدیگر واحکام ایشان 


از حضرت امام محمد باقر علیه السلام و امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که حق تعالى براى زنان غیرت جایز نداشته است و از براى مردان غیرت قرارداده است زیرا که از براى مردان چهار زن و از متعه و کنیز آنچه خواهد حلال گردانیده است و از براى زن بغیر از یک شوهر حلال نکرده است اگر شوهر دیگر طلب کند یا اراده نماید نزد خدا زناکار است و غیرت و رشک نمیبرند مگر زنان بد و زنان مؤ منه صاحب رشک نمى باشند.
در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که فرمود رشک بردن زنان ازبسیارى دوستى ایشان است نسبت بشوهران .
از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که گفتن مرد با زن خود که من ترا دوست میدارم هرگز از دل او بدر نمیرود.
در حدیث صحیح از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که زنى آمد بخدمت حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم و گفت یا رسول اللّه چیست حق شوهر برزن فرمود لازم است که اطاعت شوهر بکند و نافرمانى او نکند و از خانه او بى رخصت او تصدق نکند و روزه سنت بى رحصت او ندارد و هر وقت ارده نزدیکى او کند مضایقه نکند اگر چه بر پشت پالان شتر باشد و از خانه او بى رخصت او بدر نرود و اگر بى رخصت بدر برود ملائکه آسمان و زمین و ملائکه غضب و ملائکه رحمت همه او را لعنت کنند تا بخانه برگردد گفت یا رسول اللّه حق کى بر مرد از همه کس عظیمتر است فرمود که حق پدر گفت حق کى بر زن از همه عظیمتر است فرمود که حق شوهر، پرسید که من بر شوهر آنقدر حق ندارم که او بر من دارد؟ فرمود که از صد تا یکى که آنزن گفت که قسم میخورم بآن خدائیکه ترا بحقیقت فرستاده است که هرگز شوهر نکنم .
در حدیث دیگر منقول است که زنى بخدمت حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم آمد وسؤ ال کرد از حق شوهر بر زن چیست فرمود که زیاده از آنستکه توان گفت پس فرمود که از جمله حقها آنستکه روزه سنت بى رخصت او ندارد واز خانه بى رخصت او بیرون نرود و بنیکوترین بوهاى خوش خود را خوشبو کند و نیکوترین جامه هاى خود را بپوشد وببهترین زینتها خود ر ابیاراید و هر بامداد و شام خود را براو عرضه کند که اگر اراده جماع داشته باشد ابا نکند.


در حدیث دیگر فرمود که هیچ چیز بى رخصت او بکسى ندهد و اگر بده گناهش براى زنست و ثوابش براى شوهر و هیچ شب نخوابد که شوهر از او خشمناک باشد زن گفت هر چند شوهر بر او ظلم کرده باشد؟ فرمود که بلى .
حضرت صادق علیه السلام فرمود که هر زنیکه شب بسرآورد وشوهر از او آزرده باشد نمازش مقبول نباشد تا شوهر از او راضى باشد و هر زنى که بوى خوش براى غیر شوهر بکند نمازش مقبول نیست تا آن بوى خوش را از خود بشوید.
فرمود سه کسند که هیچ عمل ایشان به آسمان بالا نمیرود:غلام گریخته و زنى که شوهرش از او راضى نباشد و کسى که جامه خود را از روى تکبر بلند آویخته باشد.
در احادیث معتبره وارد شده است که جهاد مردان آنست که جان ومال خود را در راه خدا صرف کنند تا کشته شوند وجهاد زنان آنست که بر آزار شوهران و غیرت آوردن ایشان صبر کنند.
حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمود که اگر امر میکردم که کسى براى غیر خدا سجده کند هرآینه میگفتم که زنان براى شوهران سجده کنند و فرمود که زن نماز خود را طول ندهد براى آنکه منع کند شوهر را از آنچه از وى خواهد و فرمود که هرزنى که شوهر او را براى مجامعت بطلبد و او تاءخیر کند تا شوهر بخواب رود پیوسته ملائکه او را لعنت کنند تا شوهر بیدار شود.
در حدیث صحیح منقول است که زن از مال خود هم چیزى بیرخصت شوهر نمیتواند داد مگر حج یا زکوة یا نیکى به پدر و مادر یا صله واحسان بخویشان .
در حدیث صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هر زنیکه بشوهرش بگوید که من هرگز از تو نیکى ندیده ام ثواب عملهایش ‍ همه برطرف میشود.
در احادیث معتبره بسیار وارد شده است که حق زن بر مرد آنستکه او را سیر کند و بدنش را بپوشاند و اگر بدى کند بر او بخشد و عفو کند.
در حدیث دیگر منقول است که رو ترش نکند نزد او و یکروز نه یکروز روغن براى مالیدن باو بدهد و هر سه روز یکمرتبه گوشت براى او بیاورد و رنگ مانند حنا و وسمه هر شش ماه یکبار باو بدهد و در هر سال چهار جمامه اش بده دو از براى زمستان دواز براى تابستان وباید که خانه اش را خالى نگذارد از روغن براى مالیدن سر و از سرکه و زیت و روزى یکمن کهنه قوت باو بدهد و میوه ها که همه کس خورند باو بخوراند ودر عیدها زیاده از اوقات دیگر خوردنى براى او بگیرد.
از حضرت صادق منقول است که بترسید از خدا در حق دو ضعیف : یتیمان و زنان .
حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم فرمود که بهترین شما آنکسى است که با زنان بهتر سلوک کند وفرمود که عیال مرد اسیران اویند و محبوبترین بندگان نزد خدا کسى است که احسان باسیران خود بیشتر بکند.
حضرت صادق فرمود که موجب هلاک صاحب مروتست که در شهرى که زنش در آنشهر باشد شب در خانه دیگر بخوابد و نزد او نیاید.
حضرت امیرالمؤ منین وصیت فرمود بحضرت امام حسن علیه السلام که زینهار مشورت با زنان مکن ، راءى ایشان ضعیف و عزم ایشان سست است وایشانرا پیوسته در پرده بدار و بیرون مفرست و تا توانى چنان کن که بغیر از تو مردى را نشناسند و بایشان خدمتى بغیر آنچه متعلق بخودشان دارد مگذار که این از براى حال ایشان و خوشنودى ایشان حسن و جمال ایشان بهتر است زیرا که زن گلى است خدمتکار نیست وهمچنین خودش را گرامى دار و سخنش را در حق دیگران قبول مکن و خود را بسیار بدست او مده .
در حدیث معتبر از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که زنان را در غرفه و بالاخانه جا مدهید وچیزى نوشتن بایشان میاموزید و سوره یوسف را تعلیم ایشان مکنید و چرخ رشتن بیاد ایشان بدهید و سوره نور را بایشان تعلیم کنید.
حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم نهى فرمود از آنکه زنانرا برزین سوار کنند و فرمود که در نیکى اطاعت زنان مکنید تا آنکه بطمع نیفتد در امر کردن بشما ببدیها بخدا پناه برید از بَدان ایشان و از نیکانشان در حذر باشید.
حضرت امام محمد باقر فرمود که رازى بایشان مگوئید و درباره خویشان شما آنچه گویند اطاعت مکنید.
حضرت امیرالمؤ منین فرمود که مردیکه کارهاى او را زنى تدبیر کند ملعونست .



  • کلمات کلیدی :

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    تاریخچه ورزش کشتی در ایران
    نکته هایی درباره ی اعتماد به نفس
    تصمیم گیری
    شیطان صفتان
    کریم خان زند
    با چه کسى مشورت کنیم؟
    حقوق زن و شوهر بر یکدیگر
    صفات پسندیده و ناپسندیده زنان
    حق پدر و مادر بر فرزند
    حقوق مؤ منان بر یکدیگر